Forklaring til bestillingsskjema

Navn, Firma, Epost, Telefon, 
Adresse


Hvis du er en forhandler: Oppgi din kontaktinformasjon og fakturaadresse; Vi forholder oss til deg, og du har all kontakt med din sluttkunde.

Ønsket server

& Kommentar


Velg stor dersom en eller flere av følgende stemmer:
 

- Flere sites skal betjenes av samme server
- Serveren skal partisjoneres
- Mer enn 10 undersentraler/CU/LCU
- Mer enn 150 brukere

- Servertype = Annet
 

Vi spesialiserer oss på drift av gitte servertyper, og tilbyr disse til svært god markedspris.


Vi optimaliserer på alt fra strøm til datakomponenter. Dersom en server trenger ekstra ressurser må vi også dekke inn dette med høyere månedsleie.


Skriv en kommentar hvis du har spesielle behov for serveren, f.eks. krav om 2FA, serveren ikke skal eksponeres mot Internet / kun nås via VPN, etc.


Kommentarfeltene i skjemaet er fleksible. Bruk dem slik du ønsker for å gi oss informasjon om dine/kundens behov.

Servernavn


Et navn som gjør det enkelt for alle involverte å referere til serveren når vi snakker om den på WhatsApp / telefon.


Spesielt viktig dersom du har flere servere hos oss.


Det er fint om du velger et navn som er lett å assosiere med installasjonen. 

Navn som "Server 1" fungerer erfaringsmessig dårlig.


Bedre eksempler:


Gateadresse: "Grendeveien 21"


Navn på bygning: "Løten Konserthus"


Firmanavn: "Vesleveien Barnehage"


BRL: "Dovregubben Borettslag"

Subdomene


Hvis du lar dette feltet stå tomt, finner vi på et domene for deg basert på servernavnet.

En server som skal være tilgjengelig på Internet, vil få en adresse på formen :
https://subdomene.prosero.online

 

Hvis du f.eks. velger subdomene = "Minserver" vil adressen til serveren din bli :

https://minserver.prosero.online
 

Adressen vil få et firesifret "portnummer" bakerst. F.eks. "https://minserver.prosero.online:1234. Portnummeret bidrar til sikkerhet og åpner for tekniske muligheter.

 

Følgende krav stilles til utforming av subdomene:


Max 63 tegn

Må starte med en bokstav.

Eneste tillatte tegn er:

- bokstavene a-z
- tallene 0-9
- bindestrek
 

Altså ikke æøå, komma, punktum.

Internet gjør ikke forskjell på store/små bokstaver i slike nettadresser. Alle bokstaver i subdomenenavnet vil bli behandlet som minuskler.

VPN
4G Backup



Dersom du har undersentraler / utstyr on-site som må ha løpende kontakt med serveren så må denne trafikken beskyttes med VPN.


Dersom anlegget ikke trenger slik løpende kontakt, og oppdateringer fra server implementeres manuelt ved hjelp av f.eks. en PPD, så trengs ikke VPN.


Det kan likevel være gode grunner til å kjøpe VPN fra oss: Det kan gjøre det enklere for leverandør av sikkerhetsanlegget å gjøre diagnostikk og drifts-overvåking remote.

Vi leverer routere som gir deg og serveren din adgang til anlegget over kryptert "tunnell" gjennom Internet: VPN.

Våre routere støtter kommunikasjon på "lag 2" slik at MAC-addressering av datapakkene bevares gjennom Internet. Dermed vil utstyr som ellers kun fungerer på LAN også fungere over vårt VPN.


Routeren beskytter installasjonen din med brannmur, og isolerer den fra øvrig nettverk.


Routeren koples til Internet som om den var en hvilken som helst printer eller PC i nettvkerket. Ingen spesiell Internet-tilknytning er nødvendig. Ingen porter må åpnes i kundens brannmur. Hvis kundes brannmur også sperrer for utgående trafikk - noe som er uvanlig - så kan vi rådgi om de portene som må være åpne for at VPN likevel skal fungere.


Routeren kan kople seg til nett via WiFi, men vi fraråder dette.


Routeren har også opsjon på 4G backup ved bortfall av Internet-tilknytningen. Dette kan du bestille ved å notere i ett av kommentarfeltene.
Du har selv ansvar for å anskaffe abonnement/SIM samt vedlikeholde dette.


Ved å kople sikkerhetsanleggets nettverks-kommuniserende enheter bak en brannmur, beskytter du anlegget mot angrep ikke bare fra Internet men også fra kompromitterte noder på lokalnettverket.

Du vaksinerer deg også mot problemer som oppstår dersom det bytters router, Internet-leverandør, IP-addressering eller DHCP. Du slipper å bytte IP på ditt utstyr siden det jo er isolert i et eget nett bak routeren vår.


Viktig: Man må kople sikkerhetsutstyret til LAN-portene ("innsiden av routeren"), og KUN kople WAN-porten ("utsiden av routeren") til øvrig nett.

Hvis man kopler LAN-port til øvrig nett så forringer man ikke bare sikkerheten men også VPN-funksjonen.


Hvis det ikke er mulig å isolere ditt nettverk vha. VLAN på kundens switch(er) så anbefaler vi at du leverer egne switcher / eget LAN dedikert sikkerhetsanlegget slik at trafikken er separert fra øvrig lokalnett.

Spør oss dersom det er uklart hva dette betyr, eller du ønsker rådgivning i forbindelse med en case.

Flere sites
Flere kunder



Vi forstår forhandleres ønske om å betjene flere kunder på én server.


Vi ber i slike tilfeller om at forhandlere da velger stor variant av serveren (f.eks. "Salto Stor"), samt at vi kan legge et lite beløp på månedsleien for hver ekstra site/kunde. 

Det er i slike tilfeller viktig å være klar over utfordringen med å separere ut data / konfigurasjon hvis en sluttkunde skulle ønske å avslutte sitt abonnement, eller det av praktiske årsaker er nødvendig å flytte kunde eller site over til en ny server dedikert denne.


Kunder har når som helst rett til å få sine data utlevert, og hvis så skulle skje vil ikke Automatikk-Service kunne være behjelpelig med å fasilitere dette hvis kundens data er på en server som deles med andre kunder.

Liste over driftspersoner



Oppgi navn : telefonnummer

 

F.eks.:
Ole Olsen : 987 65 432

Anne Brage : 876 54 321

 

 

Opsjon: Påkrevet passord

For å unngå at uvedkommende kan be om f.eks. omstart, nedstengning, avbestilling, og annet som kan sabotere serverens operasjon, er det fint om vi får liste over navn og telefonnumre som skal ha lov til å be om slikt i forbindelse med denne serveren.

Å avtale et passord gir økt sikkerhet, men er ikke lenger et krav (etter ønske fra kunder). Det viste seg å være tungvint og ikke øke sikkerheten tilstrekkelig. Men vi avtaler gjerne et passord med deg som vi kan be om dersom det kommer henvendelser som er mistenkelige / forstyrrer driften av serveren.

Vi ber om at kontaktpersonene bruker WhatsApp når de kontakter oss. Dette har vist seg å være en god kanal, siden den tilbyr ende-til-ende-kryptering med telefonen som tofaktorautentisering. Her er vi litt mer sikker på at vi kommuniserer med korrekt forhåndsgodkjent person.


Her får begge parter automatisk loggført all dialog. Og den kan tas backup av.


Epost har så mye spam at vi ikke kan ha telefoner som varsler hver gang det kommer en melding.

På WhatsApp kan man sende oss beskjeder døgnet rundt. Vi jobber fortrinnsvis på dagtid, men hender vi også tar unna oppgaver på kveldstid samt helg/helligdager.

Vi kan delta i samtalegrupper i WhatsApp hvis dette er ønskelig, og denne utelukkende dreier seg om serverdrift.

Database



Hvis det foreligger en eksisterende installasjon som man ønsker å løfte opp i skyen, kan vi både motta database fra denne og implementere i ny server hos oss, og vi kan bistå med å hente ut databasen for deg (jfr prislisten).

 



Lisens
& Brukernavn/
Epost



Hvis du er forhandler, så kjøper du lisenser direkte fra produsent.

Hvis du er sluttkunde så ordner vi alt for deg. 


SALTO: Vi bistår gratis med å implementere lisens samt ordne epostadresse å registrere lisensen.


ARX & SmartAir: Her ordner forhandler alt selv.


Vi kan bistå med epostalias som vi overvåker for mailer fra produsentene, f.eks. når det kommer varsler om fornyelser (JustIN o.l.), samt påser at ikke termineres på grunn av år med inaktivitet.

Salto gir nye lisenser tre måneders demoperiode, hvor alle funksjoner er tilgjengelige. Dermed får man anledning til å se alt som Salto har å by på.
Når demoperioden er over, så aktiverer vi din permanente lisens for deg, gitt at vi har brukernavn og passord.
 

Gi beskjed dersom det er ønskelig å få endelig lisens aktivert med én gang fremfor å vente til demoperioden er over.

 

Salto krever unik epostadresse for hver lisens. Det er da nærliggende å registrere en gratiskonto hos Microsoft eller Google til formålet. Vi opplever da etter noen år at kontoen er stengt på grunn av inaktivitet.

Vi tilbyr derfor å registrere nye lisenser for deg på aliaser som vi holder orden på samt "holder i live".


Hvis vi i blir bedt om å endre lisens og må bruke tid og innsats på å gå via kundens epostadresse, spesielt hvis kontoen er tapt, må vi fakturere medgått tid. 

Mobilnøkler

& Est. antall



Mobilnøkler medfører behov for ekstra driftsinnsats fra oss. Vi utvikler løsninger for driftsovervåking med leverandørene, og dette koster penger.

Vi tar derfor litt betalt per måned dersom antall mobilnøkler er 100+ og ytterligere en del mer hvis 500+ (jfr prislisten).

Vi trenger ikke noe presist antall. Bare å vite om antallet overstiger 100 eller 500. Hvis du vet at serveren ikke kommer til å overstige 100 innen ett år, kan du gjerne skrive "mindre enn 100".



NCoder i serverpark


En NCoder er en spesialisert minidatamaskin som blant annet kan sørge for kommunikasjon mellom server og leverandøren av mobilnøklene (Unloc / Salto).


NCoderen er essensiell for at JustIN / Unloc skal fungere.

Grunnet mye ekstraarbeid på grunn av at NCodere flyttes, frakoples eller skades, eksterne IT-konsulenter som fjerner dem fordi man ikke vet hva den gjør, manglende Internet-abonnement pga ubetalte regninger, skader pga manglende overspenningsvern, og flere andre årsaker, har vi begynt å be kunder som skal bruke mobilnøkler å sette en dedikert NCoder sammen med serveren sin i serverparken.

Vi bidrar ved å installerer denne gratis.
Hvis man velger å ikke gjøre dette, ser vi oss nødt til å fakturere fore medgått tid hvis vi blir involvert i feilsøking av mobilnøkler som ikke virker, og årsaken / ansvaret ikke ligger hos oss.